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Apr 7, 2011

Visit of Commissioner Geoghegan-Quinn and Minister Schulze


Category: General
Posted by: GD

(c) ETW GmbH

On 7 April 2011, European Commissioner for Research, Innovation and Science Máire Geoghegan-Quinn and North Rhine-Westphalia's Science Minister Svenja Schulze visited the European Transonic Windtunnel ETW in Cologne, Germany. They obtained an overview about the capabilities of this world’s leading aeronautical research and development wind tunnel. The visit had been organized and accompanied by ETW’s shareholder DLR.

ETW is unique in Europe and substantially contributes to the competitiveness of European aeronautics and to sustainable air transport. It bridges the gap between lab testing and real flight by enabling flight-test prediction accuracy better than 99%. By serving both, research and industry, ETW accelerates innovation from science to application. About 20% of all the currently operating large aircraft already benefit from ETW testing, and the share will rise soon to more than 40% taking into account airlines’ fixed orders. For instance the A380 design benefits from ETW and achieves low CO2-emmissions of 75 grams per passenger-kilometre and consumes less than 3 litres of fuel per 100 passenger-kilometres. ETW scientific access and its contribution to educate the future aeronautical workforce constantly grew over the past decade. Current efforts by the FP7 project ESWIRP aim to further foster transnational scientific access.

(c) ETW GmbH

 

 

Background

ETW - Pushes the Limits
Wind tunnels, using scaled down aircraft models, are the major source of aerodynamic design data for new aircraft projects. Wind tunnels are indispensable tools for aerodynamic research and aircraft development; they complement and validate flow simulation methods on the most powerful computers.

ETW, the European Transonic Wind Tunnel, was designed and constructed by the four European countries France, Germany, United Kingdom and The Netherlands. It is operated based on a non-profit policy by the ETW GmbH, founded in 1988. Its location in Cologne, Germany, is right in the middle of Europe.

European researchers and engineers harness ETW’s capabilities for advancing aeronautical science into aircraft innovation by accessing real-flight conditions in this cutting edge ground-test laboratory.

ETW is the worldwide leading wind tunnel for testing aircraft at real flight conditions. Aircraft performance and their flight envelope limits can be accurately determined with unique quality at ETW long before flight testing of a first prototype. This enables significant reductions in the technical and economic risks associated with the development of new aircraft. Manufacturers from all over the world take advantage of the exceptional features of this high-tech facility enhancing the performance, economic viability, and environmental friendliness of their future aircraft.

ETW – Erweitert Horizonte
Aerodynamische Entwurfsdaten für neue Flugzeugprojekte werden zu einem großen Teil aus Windkanaluntersuchungen an maßstäblich verkleinerten Flugzeugmodellen gewonnen. Windkanäle sind unverzichtbare Werkzeuge sowohl für die Strömungsforschung als auch für die Flugzeugentwicklung; sie ergänzen und validieren Verfahren zur Strömungssimulation auf modernsten Hochleistungsrechnern.

Der Europäische Transschall-Windkanal ETW ist eine transnationale Forschungseinrichtung in Köln. Er wurde von den vier Staaten Frankreich, Deutschland, Großbritannien und den Niederlanden entwickelt und gebaut. Betrieben wird er von der ETW GmbH, die als eigenständiges Non-Profit-Unternehmen 1988 gegründet wurde.

Der ETW erlaubt europäischen Forschenden und Ingenieur:innen, tatsächliche Flugzustände unter Laborbedingungen am Boden darzustellen, um wissenschaftliche Erkenntnisse zu erarbeiten und in Luftfahrtinnovationen zu überführen.

Der ETW ist der weltweit führende Windkanal, in dem Luftfahrzeuge unter wirklichkeitsgetreuen Flugbedingungen getestet werden können. Lange bevor der erste Prototyp für einen Flugtest zur Verfügung steht, können im ETW die Leistungsfähigkeit und die Flugbereichsgrenzen eines Neuentwurfs genauestens und mit einzigartiger Qualität bestimmt werden. Dies reduziert erheblich die technischen und wirtschaftlichen Risiken, die mit der Entwicklung neuer Luftfahrzeuge verbunden sind. Hersteller aus aller Welt nutzen die außergewöhnlichen Möglichkeiten dieser Hightech-Einrichtung, um die Leistungsfähigkeit, die Wirtschaftlichkeit und die Umweltfreundlichkeit ihrer zukünftigen Produkte nachhaltig zu verbessern.